الواقعة التي شغلت بال السوشيال ميديا
- Soma Sherif
- Aug 5, 2024
- 3 min read
كتبت/ روان كامل
سندس عبد السميع
ميسرة محمود
نورهان مجدى
انتشر مقطع فيديو على منصات التواصل الاجتماعي فيه سيدة تعتدي على حماتها بالسحل والضرب في غياب الزوج الذي يعمل بالخارج ،مما أثار حالة غضب كبيرة على المنصات . ايه هى القصة ؟ وايه هو الموضوع الذي جعل السيدة تعتدي على حماتها ؟ كل ده هتعرفوا معانا في تقرير النهاردة .
القصة من البداية ، أن الأم التى تم الاعتداء عليها قالت أن يوجد خلافات بينها وبين زوجة إبنها ، وهذا الخلاف بدأ على حسب أقوال زوجة الابن عندما كانت في فترة الخطوبة ولم تعطي لها هدية ، رد الأم على ذلك أنها متزوجة إبنها منذ عام ونصف ، وتفاجأت بأن زوجة إبنها اعتدت عليها بالضرب ، ثم ادعت زوجة الابن أن الحماة هى من بدأت بالاعتداء عليها.
ولكن كاميرات المراقبة التي في مدخل العقار كشفت أن الأم كانت تجلس على الأرض بجانب زوجة إبنها ، قبل أن تعتدي عليها بالضرب وسحلها على الأرض، و تدخلت والدة الزوجة التي كانت تجلس بجانبهم لمنع ابنتها من الاستمرار فى الاعتداء على حماتها .
والزوج الذي يعمل بالخارج عندما علم بالواقعة نشر لنفسه فيديو على " الفيس بوك " ، وكتب عليه "حقك عليا يا نور عيني لو اني موجود مكنش حصل اللى حصل، ملعون ابو الغربة "، وبعدها عاد إلى مصر وظهر في فيديو وتم يقبل قدم والدته ويقول لها حقك عليا يا نور عيني .
تحقيق النيابة العامة في الواقعة
تم القبض على زوجة الابن ، وخلال التحقيق معها ، بكت وقالت إنها تشعر بالندم على ما فعلته ، ولا تعلم كيف قامت بالإعتداء على حماتها ، كما أكدت أنها تعاني من المس والسحر وأنها تتلقى علاج على يد مشايخ ، ولكن مازالت النيابة العامة تحقق .
هل هذه كل الحقيقة ؟ هل الزوجة تستاهل هذا العقاب ؟، لنتعرف على تفاصيل أكثر عن الواقع ، ننتقل إلى أقوال والدة الزوجة ، والحماة .
وأوضحت أقوال زوجة الابن في النيابة أنها لم تكن في وعيها اثناء ضرب حماتها ، و انها مسحورة من اشخاص يريدون افشال علاقتها بزوجها و انها تتعالج من السحر منذ اسبوع .
ونفت الحاجة حنان أقوال زوجة ابنها وقالت ان هي و والدها ووالدتها يرددون هذه الكلام لكي يظهرون بشكل برئ وابعاد الشبهة تعمد الأذى لحماتها ، وانهم يريدون أن يحسنوا صورة ابنتهم في القرية .
و قد قمنا بسؤال الجمهور : هل شايفين على الرغم من اللى الحماة عملته تستاهل الضرب فعلا ؟
و ما هو موقفك لو كنتي مكان الزوجة ؟
و ردت
1. ندى أحمد : التلاتة غلطانين
البنت اكيد غلطانة علشان مينفعش مهما كان الضغط ال حصل عليها يكون رد الفعل بتاعها كده وبالاسلوب ده علشان حتى لو هى كان عندها حق فهى ضيعته
الحماة بردوا غلطانة لأن مينفعش المصروف يبقى فى ايديها والبنت كل ما تحتاج حاجة تروح تقولها هاتى فلوس علشان كذا كمان والدة البنت الحماة ضربتها لما حاولت أنها تراضيها لما بنتها اتضربت
الزوج اكثر شخص فى الموضوع كله غلطان عليه علامات استفهام كتير زى انو ليه اصلا يحط كاميرات فى السلم يعنى الكاميرا المفروض بتبقى على الباب من برة وغير كده ليه الفيديو ال نزل نزل من غير صوت الخناقة ولحق يحط اغنية وده معناه أن فى كلام لو كان نزل على السوشيال ميديا كانت الناس تقريبا كلها تعاطفت مع البنت واكيد اكيد مينفعش انه ينزل فيديو لمراته و والدته ووالدته اصلا من الخناقة الطرحة بتاعتها مبقتش موجودة أيا كان الفيديو المفروض مكنش ينزل السوشيال ميديا
2. مى مجدى: كان فى طرق تانية تاخد بيها حقها ، تعيش لوحدها لو هما فى بيت عيلة وكده تبقى حياة مستقلة لوحدها ويكون فى خصوصية محدش يدخل فى حياتي أو تتطلق
3. ميار شعبان : إذا تعرضت لنفس المواقف و حياتها مش هكمل في الحياة دي حتي لو عندى بنت عشان مش هتبقي سوية نفسيا و لكن برده مش ههين ست كبيرة عشان ممكن تترد لي في يوم من الايام
4. مريم محمد : لا لأنها في مكان والدتها و هي مارضاش لمامتها كده ولو مكانها كنت هروح علي بيت اهلي معززه مكرمه لحد ما جوزي يرجع يا يشوف حد يا ننفصل بكل هدوء
5. عمر وائل : هي صح
6. محمد احمد : لا ضد .... لو البنت فاهمه هتطلب الطلاق أو تخلعه و تاخد حقوقها كامله و غصب عنه هيبقي ملزم يبعتلها فلوس و تصرف علي بنتها و علي نفسها و ساعتها تقدر تشوف واحد تاني محترم و أهله محترمين.
وفي النهاية بعد ما عرفنا القصة ،و تشاركنا معكم بعض الآراء. ممكن تشاركونا أنتم كمان برأيكم وتعرفونا لو أنتم في الموقف ده هيبقى ايه رد فعلكم؟
Yorumlar